چون نامی برای این مطلب نیاقتم یاهورا که اشاره به ضمیر غایب می کند آوردم ،که اشاره به مقام غیب الغیوبی حضرت حق هم دارد که همیشه آنجا پنهان است از فرط اینکه نهایت ندارد این مسمی هم به این اسم یاهو آمده است.
العلم هوالحجاب الاکبریاد آر
هوشیاران را عقل وعلم نمی گذارد ،مطلب این است که برای دسترسی به مشاهدات بایستی از عقل وهوش گذشت .
تا نسازدم عشقت از جنون بیابانی نیست در سرم یارا عقل وهوش انسانی
جبرییل گفت اگر من از اینجا جلوتر روم بال و پرم می سوزد وجبرییل اشاره به مقام عقل آدمی دارد.
شراب بیخودی درکش زمانی مگر از دست خویش یابی امانی
حضرت امام صادق علیه السلام نفی مالکیت ،مدبر ندانستن خود وانجام بایدها ونبایدهای الهی راشرط رسیدن به عبودیت و عبودیت را شرط رسیدن به نوری می دانند که آن را خداوند بخواهد در قلب هرکس قرار می دهد و این نور علم است.
الهی این چه وادیی است که اگر بخواهم سرسوزنی نزدیک شوم فرسنگها دور می شوم.